Att hantera stress

Hur ska man göra för att hantera den stress man känner? Ja, det är en fråga som har många, många svar. Allt är individuellt, alltså är det upp till var och en vad som känns bra osv. Men det finns någa saker man åtminstone kan tänka på när det gäller att hantera sin stress.

För det första måste man lära sig att känna igen stressen. På vilket sätt den visar sig på. Det kan vara rent mentalt, socialt eller psykiskt i form av utmattning, minskad aptit, huvudvärk, sömnbrist och trötthet.
Man bör även ställa sig frågan; Vad är det som gör mig stressad? Är det något jag kan ändra på? Går det att undvika det som gör en stressad är det det ultimata, men om det inte går är det viktigt att man ger sig själv några korta pauser under dagen.

Försök få tillräckligt med sömn för att slippa blir stressad. Sover man för lite leder skapar det ofta irritation som sedan skapar stress. För att sova så bra som möjligt är det extra viktigt att undvika alkohol eftersom det påverkar din sömn negativt. Många som är stressade använder alkoholen för att dämpa stressen men det ger bara motsatt effekt. Dessutom bryter alkoholen ner kroppen och sinnet.

När man känner sig stressad är det viktigt att kunna koppla av. Det är framförallt viktigt att ge sig själv den tiden. Det är upp till var och en vad man känner är mest avkopplande. Men ett par exempel kan vara avslappningsövningar, måttlig fysisk aktivitet, långa promenader i skogen, att läsa en bok. Ja listan kan göras lång, det är upp till den som är stressad att bestämma vad som fungerar bäst.

Det finns många saker man kan försäka tänka på och fundera kring när man är stressad för att försöka få bot på det. Men det viktigaste när man är stressad är nog ändå att tänka positivt. Det är lättare sagt än gjort när man redan mår dåligt, men att ge sig själv komplimanger för vad man gör kan verkligen hjälpa en på vägen.